א י י נ ג א ר   י ו ג ה   ב ג ל י ל
 
עמוד הבית  * מהי איינגאר יוגה?  * אודות המרכז  * לוח השיעורים  * סדנאות מיוחדות  * מאמרים  * לזכרו של ב.ק.ס איינגאר  * גלריית תמונות  * כתבים  * רכישת הספר של רחלי  * About Rachely

איך הגעתי ליוגה?

פונה 1985

את חכמת המזרח פגשתי לראשונה בגיל שתים-עשרה, לאחר שהכנתי עבודה מקיפה על הודו במסגרת הלימודים. אחד הילדים הביא ספר יוגה של אביו ודרך הצילומים בספר התנסיתי בתנוחות שהיו מוצגות שם. בסוף גיל העשרה שלי הגיעה לקיבוץ (עין חרוד מאוחד) מתנדבת מאנגליה שהעבירה שיעורי יוגה. ההתנסות הפעם עם מורה בתרגילים המיוחדים האלה, נתנה מענה ישיר לחיפוש הקשר של גוף-נפש שהעסיק אותי כבר מגיל צעיר. אומנם התרגול לא היה בשיטת איינגאר יוגה, אך היה בו קסם רב. ג'ואי השתמשה בנרות פרחים וקטורת בזמן השיעור, ולאורך זמן התפאורה הזאת ליוותה את חווית היוגה שלי.

לאחר הצבא בטיול המסורתי, פגשתי שיטת יוגה שונה בהולנד; קונדליני יוגה. השיעורים היו מעל חנות טבע וכל שיעור הסתיים בתה מיוחד ועוגת דבש. עד היום יכולה להעלות בזיכרון את התחושה שאפפה את האירוע שהיה כמו טכס בלתי ניפרד ושייך לשיעור. שם המורה היה קלאזין. עדיין ממשיכה את המסורת אם בלהביא טרמוס של תה חם לשיעורים שהם לא בבית, או בסוף שיעור במתת שמתלווה אליו ישיבה, שתייה ושיחה.

ב 1982- לאחר טיול של כשנה עם ביקור במזרח הרחוק, בהונג-קונג, פיליפינים ותאילנד עדיין לא בהודו..... אש החיפוש רק התגברה אצלי. מחברה טובה שכבר הייתה קשורה למרכז שיוואננדה בארץ, שמעתי שניפתח קורס מורים ליוגה במתכונת של מחנה סגור בברור חיל. ראיתי גם את הפרסום בעיתון עם ברהמאננדה (מורה בכיר ליוגה) חבוש בכובע והיה משהוא אמיתי ומזמין במודעה הזאת. נרשמתי לקורס.


גם כיום הקורסים מטעם מרכז שיוואננדה שהוא ארגון עולמי נעשים במתכונת הזאת. בתחילת הקורס היה צריך למלא טפסים כמה זמן אתה עוסק ביוגה וכמובן שרשמתי שם כמה שנים טובות אך למעשה אם נשאלת היום מתי התחלתי לעשות יוגה אז אני אומרת שברצינות מאז 1982. אל אף שהקורס ארך רק חודש, המשתתפים נחשפים וחווים אורך חיים יוגי מסורתי מהבוקר עד הערב. מתרגול אסאנות ופראנאיאמה, תרגילי ניקוי, תזונה צמחונית מסודרת, מדיטציה שעורי פילוסופיה ובהקטי. סוואמי וישנו דוואננדה שהיה עדיין בחיים, כיבד את הקורס בנוכחותו והשאיר רושם רב. הוא היה מצחיק שנון ומלא אנרגיה במובן הרחב של המילה. הוא סיפר שם את הסיפור על צפרדע הבאר וצפרדע האוקיאנוס ואת הסיפור על גור האריות שאיבד את אימו ואומץ על ידי עדר כבשים, ואיך הוא מגלה את הטבע האמיתי שלו.

ב-1983 מצאתי את עצמי כאיש צוות במרכז שיוואננדה בג'נבה בשוויצריה. למדתי לבשל וללמד יוגה בצרפתית. אפשר לומר ששם התחלתי לבסס את התרגול האישי שלי. סוואמי וישנו היה מגיע לעיתים קרובות למרכז ושוב המפגשים איתו היו חוויה רבת עוצמה. הלכתי אחריו באש ובמים.........כולל הליכה על גחלים בספרד באירוע יוגה שנועד להמחיש את הקשר בין הגוף לתודעה. איך בעזרת שינויי בתודעה נוכל להביא לשינויים אמיתיים בעולם. למשל לשבור חומות בין אנשים לאומים ומדינות שונות. החומה שהעסיקה אז את העולם הייתה חומת ברלין.

פונה 2007
Mulshi lake 2007

בינתיים מגיע לידי ספר מאת ב.ק.ס איינגאר, "אור על הנשימה". הספר כל כך הרשים אותי כך כששמעתי שב.ק.ס איינגאר האמיתי מגיע לפריז לתת הרצאה כבר הייתי שם. הדיבור המיוחד שלו, הרצינות וכל מה שמלווה את גורוג'י עד היום לא השאיר מקום לספק. כבר אז התחלתי לרשום במחברת. למשל מה עושים כשיש עיניים אדומות בתרגול שירשאסשנה? (עמידת ראש) .אדהו מוקהא שוואנאסאנה (כלב מסתכל למטה), אוטאנאסאנה (כפיפה קדימה ולמטה בעמידה), פשצ'ימוטאנאסאנה (כפיפה קדימה בישיבה), לפני ביצוע שירשאסאנה. היה זה אך המשך טבעי להשתתף בסדנה שאורגנה מטעם פדרציית היוגה הצרפתית כאשר גורוג'י הוא אורח הכבוד שלה. השעורים שהעביר; אסאנות ופראנאיאמה והתייחסותו למקרים טיפוליים, גרמו לי להבין שזה המורה, הגורו, השיטה שאפנה אליה את ההתמקדות שלי. הבנתי שאני הולכת "לחסוך זמן" כי מה שלמדתי בכמה שעורים לא למדתי במשך שנתיים. נכנסתי לקונפליקט שהתבטא בלא לעלות על טיסה לקנדה לקורס מורים המתקדם מטעם שיוואננדה ולהתארגן להשגת ויזה להודו ולטיסה לשם.

ב-1985 עזבתי את שוויצריה הכול כך נקייה לטובת הודו השונה ממנה. היה זה שוק תרבותי של ממש. לקח לי חודשיים להסתגל ולהתאהב בארץ ובתרבות הזאת. הייתה זו תקופה יוגית כמעט ברצף. חודש של קורס באיורוודה בראגיסאטן, קורס מורים מטעם בית ספר של ביהר במונגר, ביקור ברישיקש באשרם הנודע של סוואמי שיוואננדה הגדול ולבסוף פונה. הרבה חוויות ואנשים מדהימים פגשתי באותה תקופה אך אין זה המקום לפרט על כך.


בירכת הגורו 1985 אינטנסיב 1986 גיטה מלמדת פרשנט עוזר אינטנסיב 1990 גורוג'י מלמד אינטנסיב 1986

נדרש זמן להבין שהתמקדות בשיטה ובמורה אחד היא דבר נחוץ ומפתח בדרך הנקראת - הדרך הרוחנית. אי אפשר לתרגל את כל השיטות ביחד והנטייה שלי הובילה אותי אל ב.ק.ס. איינגאר ואל מורים נוספים המלמדים בדרכו.

עברו מאז הרבה שנים כרונולוגיות למרות שבהרגשה הכול קרה אתמול. אין סוף ללמידה, יש רק התחלה. בשנים הבאות השתתפתי בשלושה "אינטנסיביים" שהתקיימו בפונה אשר אחד מהם הועבר על ידי גורוג'י עצמו . "אינטנסיב" היה קורס סגור לקבוצה אחת, במשך שלושה שבועות ברצף. גם כיום אני ממשיכה בביקורים שנתיים בפונה, עם סדר יום של השתתפות בשעורים, תרגול עצמי, צפייה ועזרה בשעורים טיפוליים. הדבר המרכזי שמאפיין את גורוגי' הוא החיבור שלו ליום יום. הינו בעל משפחה, יש לו שישה ילדים, נכדים ואפילו נינים, הממשיכים את דרכו. הוא מראה לנו שיוגה היא חלק מהחיים ולא התנתקות מהם. תגלה מי אתה באמת מתוך יחסים עם הסביבה ותוך כדי תרגול התנוחה. תחקור תשאל תגלה.......עם התובנה הזאת מנסה לקיים את שיגרת החיים הכוללת את בנותיי תום וסיון.

Mulshi lake 2007 מתת 2007
 * OM *
רחלי צי'ני  * מרכז איינגאר יוגה בגליל, מצפה מתת  * 054-552-2112  * iyengarbagalil@gmail.com