א י י נ ג א ר   י ו ג ה   ב ג ל י ל
 
עמוד הבית  * מהי איינגאר יוגה?  * אודות המרכז  * לוח השיעורים  * סדנאות מיוחדות  * מאמרים  * לזכרו של ב.ק.ס איינגאר  * גלריית תמונות  * כתבים  * רכישת הספר של רחלי  * About Rachely  * A place to practice and stay  * מקום לתרגל ולהשאר

סיכום סדנה עם סטפני קווארק .

לאחר מפגש בפונה קבענו סטפני ואני על ביקור במתת במהלך שהייתה בישראל.


בינואר 2007 נפגשתי עם סטפני בפונה.תוך כדי שיחה הסתבר שיהיה לה זמן פנוי בביקורה בארץ.שירלי שהייתה נוכחת בשיחה לא התבלבלה וישר כיוונה אותה למקום הכי צפוני שיכלה לחשוב עליו קרוב לגבול, למתת.

וכך יוצא שסטפני לאחר שמגיע לארץ ומעבירה ארבעה ימים של סדנה סגורה עם אוריינטאציה של יוגה תראפיה לוקחת רכבת לנהרייה בחברת שירלי. אני אוספת אותן בתחנה ופנינו מועדות לעבר הכינרת הים של הגליל לביקור מנזרים. הצטיידנו בברית החדשה כך שנוכל לקרוא פסוקים מתאימים במקומות בהם התרחש הלימוד וקרו הניסים. אחרי אחה"צ של הרפתקאות וחוויה מלמדת הגענו בערב למתת. מתת ידועה כמקום שנוף יפיפה סובב לה


סטפני בביקור המנזרים סטפני בביקור המנזרים
סטפני בביקור המנזרים

למחרת התקיימה סדנה פתוחה במועדון החדש של המצפה. הגיעו בעיקר תלמידים מהשיעורים הפתוחים בצפון וגם מספר משתתפים מתל אביב סה"כ היינו 25 איש. היה זה חשוב שמורה מחו"ל מגיע אלינו למעלה - למה שרבים מגדירים "כחור בשום מקום". לאחר המלחמה האחרונה כיוון התודעה הכללית האזורית ניראה נכון ביותר ואיך אם לא להתחיל דבר ראשון מעצמנו דרך תרגול היוגה ואז בתקווה שכמו אבן שזורקים למים ניצור אדוות של שלום פנימי שיוקרן החוצה.


סטפני פתחה בדברי הקדמה וקישרה אותנו למקורות הפילוסופים של היוגה ואיך זה מתבטא בתרגול על הגוף. יוגה היא השקטת התנודות \מחשבות, בהכרה. כך נאמר לנו על ידי החכם פאטאנג'אלי. מכיוון שהתרגול מבוסס על איזון פיזי מנטאלי רוחני נשאלת השאלה איך נוצר השיבוש ומה יש לתקן. לכולנו יש נטיות ותבניות מנטאליות שחלקן בא אלינו בירושה וחלקן צברנו זה עתה. אלו הם מצבי הזדהות "אהמקרה ". אגו לבש צורה וישנה שיחכה או הסתרת העצמי "הרואה- פורושה". ההסתרה הזאת מתבטאת במקומות נוקשים, מקומות שהגישה אליהם קשה יותר ואילו אחרים קלים להשגה וזקוקים דווקא לחיזוק. כל מקום בגוף הוא גם מקום בתודעה ולהפך. סטפני הפנתה את תשומת ליבנו לכך כשאנחנו בדיכאון אז אין נכוחות פיזית חיצונית בגוף ודרך תרגול התנוחות אנחנו מוציאים החוצה את התודעה כך שהיא תיגע בפריפריה בקצוות וכך נביא יציבות שהיא לא רק פיזית אלה גם מנטאלית.

את השיעור היא בנתה לפי קישור מבנה ותבונה שעוברים כחוט מתנוחה לתנוחה.אותו היגיון והוראות שיכולות להתאים בתנוחות שונות.בקשתי ממנה שתשים על זה דגש כך שהמתרגלים יוכלו ליישם תובנה אחת על תנוחה ומשם להמשיך לאחרות בלי להתחיל מהתחלה ובעצם לחסוך אנרגיה.





סיכום חוויות המשתתפים


התבקשנו על ידי רחלי ממרחק של זמן לכתוב על החוויה של הסדנה עם סטפני במתת. לקח לנו קצת זמן ומאמץ להיזכר אבל זה היה ממש תרגיל מעניין לראות מה מהחוויה נטמע ונזכר. אז ככה
סטפני הגיעה למתת ממש כשנוכחות האביב כבר הייתה מורגשת וההתרגשות לקראת בואה הייתה גדולה.

בתחילת היום סטפני דיברה על כך שגם אם מאוד מחכים לקראת מורה שמגיע וזו הזדמנות לכאורה חד פעמית לפעמים הגוף לא מותאם לתירגול של אותו היום.
דבריה נגעו בי כי אני הייתי בזמן המחזור ולהשתתפות שלי בסדנה התלוותה תחושת פספוס קלה שסטפני במילותיה המדוייקות הפיגה אותה.
סטפני הסבירה שאם לאורך זמן מתרגלים תירגול מאומץ בזמן הווסת יכולות להיווצר בעיות בזרימת הדם בגילאים יותר מבוגרים.
אז מתוך התרגול המתאים שהיא הנחתה אותי השקפתי על מה שקורה במהלך הסדנה וראיתי איך ההוראות העדינות והעמוקות שלה גורמות לאנשים שתירגלו מולי להיפתח כמו הפרחים שפרחו אז בשיאם אז במתת......
הנחיות שזכורות לי ואני מאמצת אותן בתירגול : להניח את היד מול הרגל ולא באלכסון בארדהצ'אנדראסאנה, לא לשלב את המרפקים בהכנה בשירשאסנה אלא להניח את פנים כפות הידיים והאמות פונות לשמיים, בשוואסאנה להשאיר את הרגליים גלויות ולא מכוסות בשמיכה.
סיימתי את הסדנה בתחושה של הרמוניה, קשר חזק בין גוף ותודעה ותודה.
עדי.

סטפני בביקור המנזרים

אני מתרגל אצל רחלי חצי שנה וההשתתפות בסדנה עם סטפני הייתה לי קודם כל זכות גדולה.
אני זוכר את סטפני מזכירה רגליים חזקות אך טיפשות כאמירה חיובית ומאתגרת המציבה רף גבוה יותר של דרישות מדוייקות ורגישות בעבודה.
סטפני ייחסה את הסיבה האמיתית שבגללה אנחנו יוצאים עם תחושה נפלאה מהתרגול לתהליך הזה שמחזיר אותנו לקשר עמוק ומתוחכם עם הגוף בניגוד לאנרצייה בעולם בו אנחנו חיים שעושה את האיברים שלנו "טיפשים".
תודה,
חגי.



יום אחד מהסדנה למורים בבית יצחק מבוא ליוגה תראפיה

סטפני באה עם הספר light on the yoga sutras of patanjali

פתיחה,שרים עם סטפני את הברכה לפאטאנג'אלי לפי ויאסה.

שפת היוגה פירושה להביא לשחרור,כמו שפואטיקה היא שפתו של הפואטיקן והתקופה הויקטוריאנית בציור שייכת לעולם הצייר.

היוגה היא ההתפתחות של מאהאט –(התבונה הקוסמית) ופרקריטי-(חומר,טבע)
אין פה הפרדה של מזרח ומערב.התיאור של המופע הוא כדי שהמתרגל יגיע לגילוי עצמי.

אפילו כשאנחנו פותחים סוטרה ונשאלת השאלה מה זה קשור אלי,תנו לזה להיות ..........
אין כמעט בשום מקום אחר בפלנטה מקור כזה של ידע, אסופה, אשר החכמים ו"הזקנים" של העבר הורישו לנו. אביא כמה דוגמאות מהטקסט.


מכשולים בדרך לתרגול-סוטרה 30 בפרק הראשון סאמאדהי פאדא
ויאדהי - מחלה
סטיאנה - עייפות-מנטלית
סאמשיאה - הססנות
פראמאדה - אי זהירות ,אדישות,יהירות
אלאסיה - עצלות, ריפיון
אוויראטי - השתוקקות למושאי החושים,חוסר בשליטה בחושים
בהראנטי דארשאנה - ידע שגוי אשליה
אלאבדהא בהומיקאטבה - חוסר בהתמדה ברצף,של מחשבה או ריכוז.
אנאוואסטיטאטבה - איבוד היציבות ,לאחר שהושג הריכוז בתרגול ממושך.

הנטייה שלנו לקחת את המיכשול הראשון ולהפריד אותו. מחלה זה מכשול אך לא היחיד. מכשול זה, לא מרחיק מהיוגה אלה חלק מהיוגה. "האיינגארים" אומרים שאין דבר כזה יוגה תראפיה,אלא רק יוגה. אין הפרדה בין רג'ה יוגה האטה יוגה וכו'.

אל תיקחו את המכשולים האלה בצורה שטחית, כמו שזה נעשה כיום, נותנת דוגמא את ההורוסקופ אתה טיפוס כזה וכזה ..........

אלא כמנדאלה בצורה עגולה אנחנו לא רק גדי או שור............, כל המכשולים שזורים בדרך וצריך להתגבר על כולם.אין לנו התמחות באחד מהם בלבד.

הסימפטומים:
דוהקאה - איכויות שונות של כאב –כאב של מחלה,צער,עצב
דאורמאנסאיה - ייאוש,כאב מנטאלי
אנגאמאג'איאטבה - רעד בגוף ,אי יציבות
שוואסאפראשווסאה - נשימה לא סדירה,מוטרדת
ויקשפה - עכירות מנטאלית-הכרה מכוסה

הנשימה כפרמטר מגיבה לכל אחד מהמחלות והכאבים. - דרך אסאנות נתחיל לייצב ולהסדיר את חוסר האיזון.

קחו סוטרה אחת או שתיים ותנו להן להיפתח לגלות את עצמן יש להן שכבות שונות של הבנה.

אנגאמאג'איאטבה - חוסר בשיווי משקל,אפילו בטאדאסאנה קשה לעשות שיווי משקל, שהוא לא רק פיזי יש שם חיבור לתודעה .
ועכשיו עם רשימת המכשולים יש דבר אחד שסוגר אותנו שגורם לנו להיות מדוכדכים,לא מתקדמים ,מעין חירשות של העולם.


בסוטרה 33 פאטאנג'אלי נותן לנו רמז. לכולנו יש בסיס רגשי ולא רק גישה אינטלקטואלית
מאייטרי- ידידות - זה המהות, ידידות
קארונה-חמלה - זה לא לרחם, אלא כשהידידות פוגשת סבל.
מודיטה-שימחה - כשיש התפתחות כזאת יש את היכולת לשמוח "בשמחת האויב" גם הוא מצליח.
אופקשה(נאם) - הימנעות, מחברה לא מיטיבה, והתבוננות עצמית.
צ'יטה פראסאדאנם - זרימה רכה צלולה ושקטה של התודעה (עוד אפשרות בטקסט יוגה צ'יטה ווריטי – כמו גלים......)

המיומנות שלנו כמורים ומתרגלים מבוססת על תפיסה על איכות רגשית חיובית.דרכו של היוגי דורשת כלים כאלו, כוחו הוא במייטרי בידידות. בצ'יטה פרסאדאנם יש איזון בין הראש ללב ואינטגרציה בין הגוף ללב.

באיורודה - יש את שלושת הדושות - וואטה,פיתה,וקאפה. גם כאן יש חוסר הבנה בתיאור (כמו בהורוסקופ) הפירוש של המילה דושה - זה שמוציא מאיזון, מפריע. כמו חצובה על שלוש רגליים. שלושת הרגליים ללא שיווי מישקל כי הדושות מוטרדות ומטרידות את השאר.

דושה ביג'ה-טיפול בשורש ההפרעה. למשל הרגל שלי לעולם לא תחלים אך אני צריכה לפתח את המודעות לשורש הבעיה שעלולה להטריד את עמוד השדרה בעתיד.

יוגה טיפולית זה לא רק רשימה ארוכה של תנוחות, צריך להבין את החיבור של כל המרכיבים. בשביל חלק מההפרעות נצטרך להביא אינטגרציה רגשית לבעיות הפיזיות.

לסיכום סטפני מספרת על הרקע האישי שלה בלימוד הדהרמה ואיך זה עודד אותה ללמוד טקסטים ולחבר אותם לחיים. לא לפחד מלקרוא את הסוטרות בגלל שאין לנו רקע."תתחילו עכשיו עם הסוטרות גם עם נקודת המבט שלכם תשתנה ככל שהשנים יעברו".

סטפני בביקור המנזרים
"תתחילו עכשיו עם הסוטרות גם עם נקודת המבט שלכם תשתנה ככל שהשנים יעברו"
רחלי צי'ני  * מרכז איינגאר יוגה בגליל, מצפה מתת  * 054-552-2112  * [email protected]